ادغام‌ و تفکیک‌ مکرر بخش‌های بازرگانی و صنعت خصوصاً در بیست سال گذشته برنامه‌ریزی‌ و اجرای سیاست‌های بلندمدت را با چالش‌های جدی مواجه ساخته‌است. تاکنون بخش‌های صنعت، معدن و تجارت در ۱۰ مورد دچار تغییر ساختاری شده‌اند که در ۶ مورد وظایف بخش‌های تجارت و تولید باهم ادغام یا از هم تفکیک شده‌اند. لذا در وضعیت کنونی تفکیک دوباره وظایف بازرگانی از صنعت و معدن، تصمیمی بدون پشتوانه کارشناسی و بازگشت به عقب محسوب می‌شود. عمده دلیلی که پیش از این مسئولان کشور را مجاب به ادغام وظایف بازرگانی و صنعت در یک وزارت‌خانه واحد نمود، لزوم اتخاذ سیاست‌های صنعتی و سیاست‌های بازرگانی در یک نهاد واحد بود. درمجموع ادغام این دو بخش علی‌رغم برخی اظهارنظرها مبنی بر غیر کارشناسی بودن آن، اقدامی درست و دارای منطق قابل دفاع است، اگرچه انجام اقدامات تکمیلی فراوانی برای توسعه بخش صنعت و تولید ضروری است. مطالعه کشورهای پیشرفته نیز نشان می‌دهد در همه این کشورها سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای است که بخش بازرگانی در خدمت بخش‌های صنعتی و کشاورزی قرار گیرد. آلمان، انگلیس و ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هند، روسیه، برزیل، دانمارک، جمهوری چک، فنلاند، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر از الگوی تصمیم‌گیری در نهادی واحد در حوزه تجارت و صنعت بهره می‎‌برند. این یادداشت تحلیلی بطور اختصار به ۸ دلیلِ لزوم حفظ ادغام بخش بازرگانی و بخش صنعت و معدن پرداخته است.

متن کامل این یادداشت را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.