ضرورت انجام پروژه :

به‌رغم اهمیت تعلیم و تربیت پیش از دبستان (زیر هفت سال) و فعالیت مختلف مراکز تربیت و نگهداری کودکان (مهدکودک‌ها)، تصور روشنی از وضعیت این مراکز و جریان‌های تربیتی غالب در ایران وجود ندارد. از این رو اندک سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته بدون توجه به وضعیت موجود این حوزه بوده است. بدیهی است که برای تدوین سیاست‌های مقتضی در تعلیم و تربیت پیش از دبستان، اطلاع از وضعیت موجود کشور در این بخش از جنبه‌های قوانین و مقررات موجود، وضعیت میدانی مهدکودک‌ها و توصیف آماری و … ضروری است.

شرح :

این پژوهش به سفارش کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از مطالعات پشتیبان سیاست‌گذاری در تعلیم و تربیت پیش از دبستان انجام گرفته است. این پژوهش، شامل چند محور اصلی است: ۱- بررسی انتقادی سیاست‌ها، قوانین و مقررات موجود درباره تعلیم و تربیت پیش از دبستان و مراکز مربوطه با تاکید بر تعاریف، متولیان سیاست‌گذاری، صدور مجوز، نظارت، تولید محتوا، تامین مالی و تربیت و تأمین نیروی انسانی مورد نیاز؛ ۲- بررسی تطبیقی مؤلفه‌های فوق در پنج کشور جهان (کانادا، ژاپن، ایتالیا، فرانسه و مالزی)؛ ۳- بررسی آمار وضعیت شاخصه‌های مرتبط با تعلیم و تربیت پیش از دبستان (از جمله روند تغییر جمعیتی کودکان زیر هفت سال در سال‌های اخیر، تعداد کودکان تحت پوشش و سهم هر یک از نهادهای متولی و …)؛ ۴- مطالعه موردی ۲۰ مرکز تربیت و نگهداری کودک پیشرو کشور و گونه‌شناسی آن‌ها بر اساس جریان تربیتی غالب.
در نهایت نیز بر اساس یافته‌های پژوهشی حاضر، پیشنهادهای سیاستی ارائه گردیده است.

دستاوردهای پیش بینی شده :

گزارش تفصیلی و اجمالی پژوهش با محوریت «وضعیت‌شناسی مراکز تربیت و نگهداری کودک ‏‏(مهدکودک‌ها) با تاکید بر ‏جریان‌های تربیتی ‏غالب در ‏ایران» به همراه خلاصه مدیریتی مربوطه (در حال انجام)