ضرورت انجام پروژه :

یکی از مسائل مغفول مانده در کشور، امر مستندسازی سیر رخدادهای مهم و تاثیرگذار در روند تدوین سیاست‌هاست و این یکی از خلاءهایی است که به صورت جدی در ‏حوزه سیاست‌گذاری عمومی و کلان کشور وجود دارد. ‏‏«سند راهبردی کشور در امور نخبگان» یکی از اسناد بالادستی مهم کشور است که به تازگی در شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی تصویب گردیده است. مستندسازی سیر تدوین این سند از اهمیت و ضرورت بالایی برخودار است.
به منظور اتخاذ راهبردها و روشهای اجرایی متناسب با چارچوب کلی «سند راهبردی کشور در امور نخگبان»، کلیه افراد و گروههایی که به نحوی با اجرایی‌سازی سند در ارتباط می‌باشند، می‌بایست از روند تدوین آن آگاهی کسب نمایند تا بتوانند بهتر و دقیقتر با مقاصد اصلی نویسندگان سند آشنا شوند. همچنین تغییرات ترکیب شورای اجرایی‌سازی و اضافه شدن افرادی جدید به این ترکیب، لزوم مستندسازی روند تدوین سند را دو چندان می‌نماید. از این رو مباحث محتوایی و مفهومی مربوط به سند مذکور، در تحقق این هدف بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرد. همچنین در صورتی که در ادامه روند اجرایی سازی، شورا نیاز به بازبینی در سند را احساس نماید، گزارش سیر تدوین سند در قالب یک مجموعه منسجم می‌تواند به این امر کمک شایانی نماید. علاوه بر این،‌ با توجه به اینکه کشور ایران در برهه‌ای قرار دارد که تدوین سندهای ملی به عنوان نقشه راه حرکت کلی نظام، در دستور کار نهادهای سیاست‌گذار قرار دارد، مستندسازی و ثبت تجربیات مربوط به سیر تدوین «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» می‌تواند برای متولیان سایر اسناد بالادستی کشور نیز سودمند باشد.
به منظور اتخاذ راهبردها و روشهای اجرایی متناسب با چارچوب کلی «سند راهبردی کشور در امور نخگبان»، کلیه افراد و گروههایی که به نحوی با اجرایی‌سازی سند در ارتباط می‌باشند، می‌بایست از روند تدوین آن آگاهی کسب نمایند تا بتوانند بهتر و دقیقتر با مقاصد اصلی نویسندگان سند آشنا شوند. همچنین تغییرات ترکیب شورای اجرایی‌سازی و اضافه شدن افرادی جدید به این ترکیب، لزوم مستندسازی روند تدوین سند را دو چندان می‌نماید. از این رو مباحث محتوایی و مفهومی مربوط به سند مذکور، در تحقق این هدف بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرد. همچنین در صورتی که در ادامه روند اجرایی سازی، شورا نیاز به بازبینی در سند را احساس نماید، گزارش سیر تدوین سند در قالب یک مجموعه منسجم می‌تواند به این امر کمک شایانی نماید. علاوه بر این،‌ با توجه به اینکه کشور ایران در برهه‌ای قرار دارد که تدوین سندهای ملی به عنوان نقشه راه حرکت کلی نظام، در دستور کار نهادهای سیاست‌گذار قرار دارد، مستندسازی و ثبت تجربیات مربوط به سیر تدوین «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» می‌تواند برای متولیان سایر اسناد بالادستی مفید باشد.

شرح :

‏ پژوهش حاضر با حمایت بنیاد ملی نخبگان تلاش نموده است تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، چگونگی و سازوکارهای تدوین سند راهبردی در امور نخبگان را از طریق بررسی گزارش تفصیلی جلسات و نشست‌ها و مصاحبه‌های تکمیلی با دست‌اندرکاران سند مستندسازی نماید.

دستاوردهای پیش بینی شده :

تهیه سه گزارش «روند تدوین سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، «مدل مفهومی تدوین سند نخبگان» و «خلاصه مدیریتی تدوین سند»