اهداف:
گروه مطالعاتی اقتصاد و بازار به منظور بررسی و تبیین و اولویت¬گذاری موضوعات کاری بشرح ذیل تشکیل شد:
• اقتصاد پتروشیمی و مدیریت اقتصادی در این صنعت
• ساختار بازار محصولات پتروشیمی کشور و استراتژی های تجارتی آتی در داخل و خارج
• نحوه تامین منابع مالی مورد نیاز صنایع پتروشیمی کشور
• ارایه سناریوهای مختلف برای نحوه بازرگانی محصولات با توجه به فرآیند خصوصی سازی مجتمع ها

فعالیت‌ها:
تاکنون دو جلسه از سلسله جلسات این گروه برگزار گردیده است در این جلسات گروه در حال بررسی مساله تمرکز و استقلال فعالیت های بازاریابی و فروش مجتمع های پتروشیمی پس از خصوصی سازی مجتمع ها است.
گروه مطالعاتی منابع انسانی: پس از دو جلسه بحث تبادل نظر با مدیریت و کارشناسانِ پژوهش منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به منظور بررسی و تبیین و اولویت گذاری موضوعات کاری گروه، اولین جلسه این گروه با هدف بررسی موضوعات زیر برگزار شد:
• اهم مباحث راهبردی مرتبط با منابع انسانی در صنعت پتروشیمی کشور و قابل طرح در جلسات گروه مطالعاتی
• مدیریت منابع انسانی با دو نگاه حاکمیتی از سوی پتروشیمی و نگاه بنگاه¬داری
• مرور اقدامات و پژوهش های انجام شده در مدیریت منابع انسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی
• تعیین اقدامات تکمیلی کانون تفکر در این حوزه با توجه به اقدامات انجام شده در مدیریت منابع انسانی
• بررسی تفاوت های مشکلات نگهداشت و رضایت مندی منابع انسانی از دیدگاه حاکمیتی و بنگاهی ( با توجه به روند خصوصی سازی در واحدهای پتروشیمی )
• بررسی راهکارهای پیشنهادی برای ارائه ی مصوبه به هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی