محورهای انجام فعالیت‌:
به‌منظور تشویق صادرکنندگان به توسعه فعالیت‌های صادراتی و کاهش نگرانی ایشان در این زمینه و ارائه پوشش‌های لازم به آن‌ها در مقابل ریسک‌های سیاسی و تجاری، دولت‌ها اقدام به ایجاد شرکت‌های بیمه اعتبار صادراتی می‌نمایند. این قبیل شرکت‌های بیمه عمدتاً وابسته به دولت و متکی به حمایت‌های مالی آن بوده و اغلب ریسک‌هایی را پوشش می‌دهند که معمولاً از سوی شرکت‌های بیمه تجاری قابل پوشش نیستند. در این راستا و به‌منظور تامین امنیت مالی صادرکنندگان ایرانی و در نتیجه توسعه موثر صادرات غیر نفتی کشور، صندوق ضمانت صادرات ایران به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وابسته به وزارت بازرگانی با شخصیت مالی و حقوقی مستقل تاسیس گردیده است.
با توجه به اهمیت نقش صندوق ضمانت صادرات ایران به‌عنوان مهم‌ترین نهاد اعتبار صادراتی در کشور و لزوم حمایت از صادرکنندگان در چشم‌انداز برنامه بیست ساله دولت، لزوم بهبود عملکرد صندوق به‌منظور حمایت از صادرکنندگان و حفظ سرمایه‌های ملی روشن می‌گردد. در این راستا ضروری است که عملکرد صندوق با دیدگاهی تحلیلگرانه بررسی و در راستای تقویت نقاط قوت و رفع نواقص و ابهامات اقدامات اساسی صورت پذیرد.
در این طرح سعی بر این است عملیات صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان یکی از ارکان اصلی حمایت از صادرات در ایران با رویکرد توصیفی مورد بررسی قرار گیرد. برای تبیین کارکردهای اصلی به شناسایی نقاط قوت و ضعف فعالیت‌ها پرداخته و راه‌کارهایی در جهت اصلاحات ساختاری ارائه می‌گردد. علاوه بر آن به بررسی ساختار، نحوه عملکرد و نحوه اداره موسسات پوشش بیمه‌ای مشابه در خارج از کشور پرداخته، ضمن معرفی الگوهای مناسب برای عملکرد، سنجه‌ای نیز برای ارزیابی عملکرد گذشته‌ آن در مقایسه با سایر کشورها در دسترس قرار می‌دهد.