اهداف:
نظر به اهمیت موضوع مهندسی فرهنگی در جامعه، به‌ویژه پس از تاكید مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مركز مهندسی فرهنگی كشور، به تبیین ابعاد مختلف موضوع همت نمود و در این راستا، انجام این مطالعه به مشاور واگذار گردید.

محورهای انجام فعالیت:
مهندسی فرهنگی، به دنبال برقراری انسجام محتوایی (باورها و ارزش‌های هنجاری شده) بین سیستمهای فرعی یك جامعه بوده و عبارت است از فرآیند باز طراحی و وحدت بخش هدفمند بین نظام فرهنگی مهندسی شده با سایر نظامهای فرعی به عنوان یك نظام جامع و واحد. بر این اساس كاركردها و ساختارهای هر یك از نظامهای فرعی مبتنی بر مفروضات، ارزش‌ها و باورهای نظام فرهنگی بازبینی و بازسازی میشود. این فرآیند در ادامه به مهندسی نظام فرهنگی خواهد انجامید.
لذا با هدف پاسخ به سوال اصلی تحقیق، در ابتدا حوزه ادبیات نظری و مدل‌های مختلف ارائه شده در حوزه مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت مدل تکنولوژی فرهنگی به عنوان مدل مطلوب در تشریح نظام مهندسی فرهنگ پیشنهاد گردید. سپس با رویکردی سیتمی، کارکردهای اصلی و کارکردهای پشتیبان نظام مهندسی فرهنگی ارائه شد و در ادامه با هدف آشنایی با برخی مدل‌های ساختاری نظام فرهنگی، ساختار نظام فرهنگی برخی از کشورها مورد بررسی قرار گرفت.