سفارش دهنده:
معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری
اهداف:
بررسی مشکلات موجود در نگرش‌های رسانه‌ای به مبحث علم و فناوری
ارائه راهکارهای مناسبی جهت توجه هر چه بیشتر به مباحث علم و فناوری در رسانه و نیز ارتباط بیشتر بین رسانه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی
محورهای فعاليت:
• آسیب‌شناسی فضای کنونی رسانه‌ها در حوزه علم و فناوری
• مطالعه رویکردهای رسانه‌های جهان به مبحث علم و فناوری
• تعیین شاخص‌های ارزیابی فعالعیت‌های رسانه‌ای در حوزه علم و فناوری
• ارائه پیشنهادهایی برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
شرح مختصر:
توجه رسانه‌های مختلف اعم از رسانه‌های دیداری و شنیداری و مطبوعات، چه عمومی و چه تخصصی به پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور در سال‌هاي اخير، بسیار کمتر از پتانسیل‌های خبری آنها بوده است. همچنین رویکرد رسانه‌ها نیز در برنامه‌ها و اخبار تهیه شده به علم با آنچه که باید باشد تفاوت دارد و در رسانه‌ها، هنوز راهبرد مشخصي براي ترويج علم وجود ندارد. در این پژوهش سعی شده است با نیم نگاهی به تحولات جهانی حوزه رسانه در زمینه علم و فناوری، و ریشه‌یابی مشکلات موجود در حوزه ترویج علم و فناوری در کشور، به ارائه راهکارهای مناسب جهت دستیابی به جایگاه متناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران در عرصه رسانه و ترویج دستاوردهای کشور پرداخته شود.