اهداف:
شناسایی مجموعه مسائل مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران
محورهای فعالیت:
در این پژوهش، به منظور شناسایی مسائلی که به طور مستقیم و یا با واسطه، دستیابی به اهداف کلان کانون را تحت تأثیر قرار میدهند، بر محورهای زیر تأکید شد:
بررسی عملکرد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پرورش فکر اعضا
بررسی عملکرد مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کمک به شکوفایی استعداد اعضا
بررسی نظام ارزشیابی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
بررسی نظام انتخاب موضوع، محتوا، قالب و روش در فعالیتهای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
بررسی مسائل مربوط به کارآمدی مربی به عنوان مجری اصلی سیاستهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
شرح مختصر:
این پژوهش بنا به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با تدوین الگوی مسألهیابی در مراکز و کتابخانههای کانون پرورش فکری تهران، آغاز شد و پس از بازدید از پنج مرکز شهر تهران، پنج مسألۀ بنیادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شناسایی شدند که عبارتند از:
فقدان نظام جامع انتخاب موضوع، محتوی، قالب و روش فعالیتهای تربیتی در کانون
فقدان الگوی جامع ارزشیابی مراکز، فعالیتها، مربی و متربی در کانون
ابهام در مبانی و روشهای پرورش تفکر در کانون
ابهام در فرآیند کشف، هدایت و پرورش استعدادهای اعضای مراکز
مسائل مربوط به کارآمدی مربی