سفارشدهنده:
شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ ستاد راهبری اجرای نقشۀ جامع علمی کشور
اهداف:
۱ آسیبشناسی روش گزینش دانشجو در کشور
۲ بررسی سازوکار برخی از کشورهای دیگر در زمینه گزینش دانشجو
محورهای فعالیت:
۱ مطالعه پژوهشهای پیشین در این زمینه و هماندیشی گروه پژوهش پیرامون آن
۲ مصاحبه با کارشناسان، مجریان و مسئولان آموزش و پرورش، آموزش عالی و سازمان سنجش
۳ مطالعۀ تجربیات ده کشور دیگر در پذیرش دانشجو
۴ ارائۀ پیشنهاد نهایی برای پذیرش دانشجو در ایران
شرح مختصر:
کنکور در کشور ما به دلیل آسیبهای فراوانی که متوجه آموزش و پرورش و آموزش عالی کرده است، به یک معضل تبدیل شده است. در این پژوهش ابتدا مجموعه آسیبهای کنکور احصاء شده و سپس با توجه به تجربیات ده کشور دیگر، پیشنهاداتی برای اصلاح نظام پذیرش دانشجو ارائه گردیده است. اصلیترین پیشنهاد، پذیرش دانشجو بر اساس سابقۀ تحصیلی است.
همکاران:
علی پارسانیا، مریم جامهبزرگی، محمد حسن مسعودی، زهرا مینایی، مجتبی همتیفر