سفارش‌دهنده:

شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ ستاد راهبری اجرای نقشۀ جامع علمی کشور

اهداف:

۱  آسیب‌شناسی روش گزینش دانشجو در کشور

۲  بررسی سازوکار برخی از کشورهای دیگر در زمینه گزینش دانشجو

محورهای فعالیت:

۱  مطالعه پژوهش‌های پیشین در این زمینه و هم‌اندیشی گروه پژوهش پیرامون آن

۲  مصاحبه با کارشناسان، مجریان و مسئولان آموزش و پرورش، آموزش عالی و سازمان سنجش

۳  مطالعۀ تجربیات ده کشور دیگر در پذیرش دانشجو

۴  ارائۀ پیشنهاد نهایی برای پذیرش دانشجو در ایران

شرح مختصر:

کنکور در کشور ما به دلیل آسیب‌های فراوانی که متوجه آموزش و پرورش و آموزش عالی کرده است، به یک معضل تبدیل شده است. در این پژوهش ابتدا مجموعه آسیب‌های کنکور احصاء شده و سپس با توجه به تجربیات ده کشور دیگر، پیشنهاداتی برای اصلاح نظام پذیرش دانشجو ارائه گردیده است. اصلی‌ترین پیشنهاد، پذیرش دانشجو بر اساس سابقۀ تحصیلی است.

همکاران:

علی پارسانیا، مریم جامه‌بزرگی، محمد حسن مسعودی، زهرا مینایی، مجتبی همتی‌فر