ضرورت انجام پروژه :
بر اساس نتایج پژوهشها، نظام هدایت تحصیلی یکی از عواملی است که باعث ناکارآمدی و عدم تحقق اهداف آموزش و پرورش به ویژه در دوره متوسطه شده است و پیامدهای این ناکارآمدی به آموزش عالی و بازار کار نیز اثر گذاشته است.
شرح :
در این پژوهش با استناد به تحلیل مفاهیم «استعداد» و «هدایت» و نیز با توجه به اسناد و آراء صاحبنظران ابتدا اصول هدایت تحصیلی استخراج شده و سپس آسیبهای هدایت تحصیلی در ایران بر اساس این اصول شناسایی میگردد. در پایان پیشنهادات راهبردی برای اصلاح وضعیت موجود هدایت تحصیلی ارائه گردیده است.
دستاوردهای پیش بینی شده :
بخشی از راهکارها عبارتند از: ۱-رشته تحصیلی در مقطع متوسطه دوم به صورت تدریجی و شیبدار انتخاب شود؛ ۲- اضافه شدن درس «آشنایی با اصول و روشهای برنامهریزی تحصیلی» به برنامه درسی الزامی؛ ۳- پیشینه دانشآموز از مقطع «ابتدایی تا دبیرستان» معیار هدایت است (پرونده تحصیلی از اول ابتدایی تشکیل شود و اطلاعات تمام سالها معیار هدایت تحصیلی قرار گیرد)؛ ۴- تعیین ظرفیتهای رشتههای تحصیلی بر اساس آمایش سرزمین و تعیین نیازها و ظرفیت شغلی جامعه؛ ۵- توزیع متوازن دانشآموزان تلاشگر و مستعد بین رشتههای تحصیلی مختلف؛ ۶- افزایش تعداد مشاوران مدارس؛ ۷- تربیت مشاوران و معلمها بر اساس الگوی هدایت تحصیلی «انتخابمدار»؛ ۸- واگذاری برخی از اقدامات مربوط به هدایت تحصیلی به سازمانهای غیردولتی؛ ۹- تلفیق روشهای کیفی و کمّی در شناسایی و هدایت استعدادها از طریق: مشاهده عملکرد دانشآموزان در فاصلههای زمانی طولانی/ مصاحبه با دانشآموز / متن خود تفسیری / مصاحبه با خانواده / آزمونهای استعداد و رغبتسنج و …؛ ۱۰- توجه دادن خانوادهها به اهمیت انتخابگری دانشآموزان در تعیین رشته تحصیلی.