سفارش دهنده:
بنیاد ملی نخبگان
هدف:
پیشنهاد الگوی عملی بومی شناسایی استعدادهای برتر در کودکان و نوجوانان کل کشور
شرح مختصر:
عدالت آموزشی و نیازهای کشور اقتضاء میکند تا هر یک از افراد جامعه متناسب با ظرفیتهای وجودی خود آموزش دیده و از هدر رفتن استعدادهای برتر جلوگیری شود. از سوی دیگر وضعیت شناسایی استعادهای برتر در کشور با مشکلات و آسیبهای بسیاری روبرو است. در پژوهش حاضر سعی شده است تا با بررسی انواع الگوهای شناسایی استعدادهای برتر در کشورهای مختلف، مناسبترین الگو انتخاب و تکمیل شود. در الگوی پیشنهادی که از سن پیش از دبستان شروع میشود و تا دبیرستان ادامه مییابد، بر استفاده از روشهای ترکیبی نظیر آزمون، تاریخچه فردی، مشاهده مربی، مسابقات و جشنوارهها و بررسی پوشه کاری تأکید شده است.