سفارش دهنده:
مؤسسه مطالعاتی اشراق
اهداف:
• جریانشناسی گروههای فعال فلسفه برای کودکان در ایران بر اساس رویکرد آنها به بومی سازی
• ارائۀ پیشنهادهای راهبردی به گروههای مردم نهاد تربیتی در ارتباط با موضوع فلسفه برای کودکان
شرح مختصر:
در دهۀ اخیر، آموزش تفکر منطقی و فلسفی به کودکان و نوجوانان با اقبال زیادی روبرو شده است. از سویی ابتنای هر یک از الگوهای غربی p4c بر مبانی غیر دینی و غیر بومی، طراحی الگوی بومی آن را ضروری میسازد. در پژوهش حاضر سعی شده است تا انواع گروههای فعال در این حوزه در کشور شناسایی و رویکرد هر یک به بومی سازی احصاء گردد و سپس پیشنهاداتی جهت بومی سازی این الگو ارائه گردد. همچنین به منظور نحوۀ ورود به این گونه جدید از آموزشها، پیشنهاداتی به مؤسسات تربیتی مردمنهاد داده شده است.