شرح مختصر:
توسعه فناوری در هر رشته نیازمند وجود زیرساخت هایی است که شرایط حداقلی را برای رشد و توسعه آن فناوری فراهم کنند. در این میان فناوریهای با فناوری بالا به علت پیچیدگی هایِ متعدد ذاتی و موانع متعدد محیطی که در کشور ما با آنها مواجه هستند، نیازمند توجه ویژه ای هستند. شبکه آزمایشگاهها یکی از زیرساخت های مهمی است که می تواند زمینه ساز رشد و توسعه فناوری الکترونیک در کشور بشود.
در این گزارش ابتدا شبکه مسائل آزمایشگاههای میکروالکترونیک بررسی شدند. مسائلی همچون عدم اشتراک دانش بین آزمایشگاهها، مشکلات سیستم تامین مالی آنها، اثرات تحریم بر روی خرید و تعمیر و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی، خریدهای بدون نیاز سنجی دقیق، عدم رعایت عدالت منطقه‌ای در خرید تجهیزات، وجود رابطه در دریافت تسهیلات و امکانات دولتی، خدمات رسانی نامناسب برخی آزمایشگاهها، رفتارهای غیر حرفه‌ای شرکت های فروشنده تجهیزات و…
سپس در ادامه رویکرد شبکه سازی آزمایشگاهها به عنوان راه حلی که بخش قابل توجهی از مشکلات فوق الذکر را پوشش می دهد، مورد بررسی قرار داده شده است.
هدف:
هدف از تهیه گزارش کمک به سیاستگذاران حوزه الکترونیک کشور بخصوص مسئولین ستاد میکروالکترونیک در جهت پیاده سازی ساختار مزبور و ایجاد همگرایی فکری در این موضوع بین صاحبنظران حوزه میکروالکترونیک می باشد.