ضرورت انجام پروژه :

بخش عمده‌ای از انرژی الکتریکی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود که همه آنها با سوخت فسیلی کار می‌کنند. بازده پایین این نیروگاه‌های در تبدیل انرژی فسیلی به انرژی الکتریکی سبب اتلاف مقادیر زیادی گاز طبیعی، گازوئیل و نفت کوره در سال می‌شود. بنابراین افزایش بهره‌وری و بازدهی این نیروگاه‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث افزایش تولید برق در کشور شود.

شرح :

نیروگاه‌های حرارتی تولید برق را می‌توان به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان سوخت‌های فسیلی در کشور دانست. این نیروگاه‌ها به تنهایی% ۲۹ از مصرف گاز طبیعی، % ۲۳ از مصرف گازوئیل و % ۷۸ از مصرف نفت کوره کشور را به خود اختصاص داده اند. با این وجود بازدهی این نیروگاه‌ها نیز در حد مطلوبی قرار ندارد. میانگین بازدهی نیروگاه‌های حرارتی کشور % ۳۷ می‌باشد درحالی که بازدهی نیروگاه‌های حرارتی در بسیاری از کشورهای جهان نزدیک به % ۵۰ است. این بازدهی پایین در تولید در کنار تلافات بالا در مرحله انتقال و توزیع، موجبات اتلاف بسیار زیاد سوخت‌های فسیلی در کشور را فراهم کرده است. بنابراین در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت، ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌های برق در اولویت قرار دارد.
از سوی دیگر وجود ابهاماتی در قیمت‌گذاری فروش برق، تبادلات مالی بین وزارت نیرو و وزارت نفت و بدهی‌های هنگفت وزارت نیرو، فرصت‌های را برای ورود سرمایه‌گذاران جهت ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌ها و افزایش بازدهی آن‌ها محدودتر کرده است.
از این رو این پژوهش به دنبال بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی کشور است.

دستاوردهای پیش بینی شده :

انتشار ۸ یادداشت رسانه‌ای در این موضوع