شرح مختصر:
در بررسي رشد علمي هر کشور نياز است تا ساختارهاي توليد علم آن کشور يعني دانشگاهها مورد بررسي دقيق قرار گيرند. از همين رو در سرتاسر دنيا موسساتي تشکيل شده اند که طي دوره‌هاي منظم عموما سالانه به بررسي وضعيت دانشگاه‌ها پرداخته و با توجه به ملاک‌هاي مد نظرشان اين دانشگاه‌ها را رتبه بندي مي‌کنند. اين رتبه بندي‌ها در سطوح جهاني، منطقه‌اي و ملي صورت مي‌پذيرند که هر يک اهداف خاصي را دنبال مي‌نمايند.
اين رتبه بندي‌ها منجر به ايجاد رقابت ميان دانشگاهها جهت کسب رتبه برتر در رتبه بندي‌ها شده‌اند. اهميت اين مسئله در کشور ما زماني مشخص مي‌شود که مي‌بينيم برخي از دانشگاه‌ها براي ارتقاء در اين رتبه‌بندي‌ها برنامه‌ريزي‌هاي زيادي نموده‌اند.
در اين گزارش بيان ملاک‌هاي اين موسسات براي رتبه بندي دانشگاه‌ها گزارش تلاش شده است تا جايگاه واقعي‌اي که اين رتبه بندي‌ها بايستي داشته باشند به درستي تبيين شود و تلقي اشتباه موجود مبني بر رشد علمي کشور از طريق بهبود رتبه‌ي آنان در اين رتبه بندي‌ها مشخص شود.
اين گزارش با بررسي دقيق ملاکهاي رتبه بندي دانشگاههاي جهان از منظر موسسات اين مساله مورد بررسي قرار داده است که اين ملاکها تا چه حد بيانگر رشد علمي واقعي کشور مي‌تواند باشد.

دریافت فایل گزارش