سفارش دهنده:
معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري
شرح مختصر:
تحقق رشد و توسعه علم و فناوري کشور و بخصوص دستيابي به اهداف سند چشم انداز و نقشه جامع علمي کشور نيازمند مشارکت جدي و موثر بخش دانشگاهي کشور است. آيين نامه ارتقاي اساتيد کشور به عنوان يکي از عوامل مهم تاثيرگذار بر فعاليت هاي اساتيد دانشگاه، از مهمترين ابزارهاي سياستگذاران علم و فناوري کشور در جهت تحقق اهداف نظام علم و فناوري کشور است که متاسفانه به نظر مي رسد اين آيين نامه خود به يکي از موانع جدي رشد و توسعه علمي کشور تبديل شده است.
در اين پروژه با ديدگاهي نقادانه به بررسي سه دوره آيين نامه ارتقاي اساتيد کشور و تغييرات صورت گرفته در آن پرداخته شد. در اين پروژه با بررسي نتايج حاصل از پياده سازي اين آيين نامه ها در کشور، ايرادات اساسي اين آيين نامه‌ها مورد نقد و بررسي موشکافانه قرار گرفته و همچنين پيشنهاداتي در رابطه با نحوه صحيح تدوين اين آيين نامه ارائه شد.
اهداف:
در اين پروژه تحقق اهداف ذيل مد نظر بوده است:
• تحليل اثراتي که آيين نامه‌هاي قبلي در نظام علم و فناوري کشور از خود باقي گذاشته اند
• کسب شناخت از وضعيت کنوني نظام ارتقاي اساتيد و محققين کشور با تاکيد بر آيين‌نامه جديد
• ارائه برخي راهکارها به جهت اصلاح و تکميل نظام ارتقاي اساتيد و محققين کشور در جهت پويايي بيشتر فعاليت‌هاي پژوهشي و آموزشي کشور