شرح مختصر:
اين كتاب برگرفته از مستندات سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) ميباشد و بنا به استقبال متقاضیان و شرکتهای دانش بنیان، چاپ اول کتاب در مدت 4 ماه به پایان رسید و با انجام ویرایش جدید و افزودن مثال¬های کاربردی بیشتر، در آذر ماه سال 90 منتشر شد.
توضيحات و سر فصل ها
شركت¬ها در نتيجه انقلاب فناوري اطلاعات و رشد اقتصاد خدماتي، پي بردهاند كه دارايي¬هاي فکری (ناملموس) غالباً در حال تبديل شدن به موضوعي ارزشمندتر از داراييهاي فيزيكي هستند. بنابراين، امروزه در فرايندي رو به رشد انبارها و كارخانجات بزرگ به وسيله نرمافزارهاي قدرتمند و ايده¬هاي نوآورانه در حال جايگزين شدن هستند. اين منابع جديد به-عنوان منبع اصلي كسب درآمد براي بسياري از شركت¬هاي سراسر جهان تبديل شده است. حتي هنوز هم در صنايع توليدي سنتي نيز داراييهاي نامشهود تاثيرگذار است. لذا اين شركتها بايد در خصوص چگونگي استفاده حداكثري و مطلوب از دارايي¬هاي فكري خود تلاش جدي نمايند. برای این منظور کتاب حاضر که برگرفته از مستندات سازمان جهانی مالکیت فکری است ترجمه و بومی سازی شده است تا برای شرکتهای دانش بنیان کاربردی باشد. سرفصل کتاب به شرح ذیل است:
فصل اول: اهميت و ضرورت مالكيت فكري در توسعه و تقويت كسب و كارهاي تجاري
فصل دوم: نقش مالكيت فكري در بازاريابي، تامين مالي و صادرات محصولات دانشبنيان
فصل سوم: شناسايي و حفاظت از داراييهاي فكري شركتهاي دانش بنيان
فصل چهارم: مديريت و بهرهبرداري تجاري از داراييهاي فكري خلق شده
فصل پنجم: حمايتهاي قضايي از مالكيت فكري و شيوههاي حل و فصل اختلافات