LOGOشبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) قصد دارد تا با برگزاری نظرسنجی هایی حول موضوعات راهبردی کشور با عنوان “نظرسنجی شبکه نخبگان ایتان” در حوزه های اقتصاد، صنعت، فناوری، فرهنگ و . . . از نخبگان و کارشناسان کشور و انتشار نتایج این نظرسنجی ها کمکی به دستگاه های سیاست گذار و تصمیم گیران نظام جهت افزایش بهره وری و اتخاذ سیاست های موثر، کارا و بهینه نماید.

لذا اولین “نظرسنجی شبکه نخبگان ایتان” با موضوع حذف دلار از سیستم اقتصادی کشور با متن زیر به صورت پیامکی در میان بیش از 2200 نفر از نخبگان و کارشناسان برگزار شد :

نظر شما درخصوص حذف دلار از سیستم اقتصادی کشور شامل مبادلات تجاری با دیگر کشورها وجایگزینی آن با پیمان های پولی دوجانبه باکشورها چیست؟

1)       موافقم

2)      مخالفم

3)      اطلاعات لازم را ندارم

و نتیجه این نظرسنجی بدین صورت بود که از مجموع پاسخ دهندگان 65 درصد گزینه یک ، 13 درصد گزینه دو و 18 درصد گزینه سه را انتخاب نمودند، لازم به ذکر است در این نظرسجی قید شده بود که شرکت کنندگان می توانند نظر خود را به صورت تشریحی ارسال نمایند که 4 در صد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نظرات تشریحی ارسال نموده اند که مهمترین موضوعات مطرح شده در بین پاسخ های تشریحی عبارت بود از :

لزوم مطالعات مناسب در خصوص نحوه اجرای این طرح، محدوده اجرای آن (اینکه با کدام کشورها و یا در مورد کدام کالاها اجرا شود) و مطالعه در خصوص ابعاد دیگر طرح
عدم موفقیت این طرح با توجه به اقتصاد شکننده ما و تعویق آن تا زمانی که اقتصاد ما بهبود پیدا کند
تعمیم این طرح به مبادلات کالا با کالا و سایر روش ها

nazar

همچنین لازم به ذکر است شبکه کانون های تفکر ایران وبگاهی را با موضوع “پیمان های پولی دو جانبه” به آدرس www.cs.itan.ir تهیه نموده است که جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آن مراجعه نمایید.