ضرورت انجام پروژه :

با توجه به عدم اطمینان برای امکان واردات بنزین و همچنین تشدید تحریم های غرب از زمستان ۹۰، مسئولین کشور ترجیح دادند که همچنان بخشی از نیاز کشور را از واحدهای پتروپالایشگاهی تامین کنند و میزان واردات بنزین را به حداقل برسانند. با این وجود، از ابتدای آغاز تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی همواره سؤالاتی درباره محتویات این بنزین و میزان آلاینده بودن آن در جامعه مطرح می­شد، که این سؤالات از سوی مسئولین وزارت نفت با پاسخ جامعی همراه نبود و به نگرانی­های مردم دامن می زد. بنابراین بررسی و شفاف­سازی این وضعیت ضروری به نظر می­رسید.

شرح :

تا چند سال قبل، شاخص­های کیفی بنزین مصرفی در کشور تا حدود زیادی مغفول مانده بود و بنزین به عنوان یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا شناخته می­شد. با توجه به همین موضوع در سال های اخیر سرمایه­گذاری زیادی توسط وزارت نفت برای ارتقاء سطح کیفی فرآورده­های نفتی و بخصوص بنزین تولیدی در پالایشگاه­های نفت صورت گرفته است. با این وجود همچنان بنزین تولیدی سایر پالایشگاه­های کشور یورو ۲ است. بر همین اساس و با توجه به توضیحات داده شده در مورد کیفیت بنزین پتروشیمی­ها، به جرأت می­توان ادعا کرد که بنزین تولیدی پتروشیمی­ها از کیفیت بالاتری نسبت به بنزین تولیدی در اکثر پالایشگاه­های کشور برخوردار هستند و حتی اگر بنزین را همچنان جزو متهمان اصلی آلودگی هوای کلان­شهرها بدانیم، بخش عمده این موضوع از کیفیت پایین بنزین تولیدی پالایشگاه­ها ناشی می­شود.

با یک نگاه واقع­بینانه­ به کیفیت بنزین پتروشیمی ها و عوامل تاثیرگذار بر آلودگی­ هوای کلان­شهرهای کشور، با استناد به دلایل زیر اثبات می­شود که بنزین پتروشیمی­ها متهم اصلی و یا حتی مهمِ آلودگی­­های کلان­شهر­ها نیست. الف) بنزین پتروشیمی­ها معمولا در استان های همجوار محل تولید، یعنی مناطق جنوبی کشور مصرف می­شوند و معمولاً به کلان­شهرهای مرکزی کشور و بخصوص تهران فرستاده نمی­شوند. ب) بنزین پتروشیمی­ها هیچگاه به صورت مستقیم مصرف نمی­شوند و اگر بنزین مصرفی در برخی شهرها که ترکیبی از این بنزین و بنزین پالایشگاه­هاست، کیفیت پایینی داشته باشد (البته این موضوع نیاز به اثبات دارد)؛ نقش اصلی در این کیفیت پایین را بنزین تولیدی در پالایشگاه های کشور ایفا می­کنند زیرا کیفیت بنزین پتروشیمی­ها از کیفیت بنزین تولیدی اکثر پالایشگاه­های کشور بالاتر است.

بنابراین استفاده از بنزین پتروشیمی­ها تنها یک راهکار و جایگزین مقطعی برای تأمین نیاز کشور است و در دراز مدت با جایگزینی تفکر ساخت پالایشگاه­های نفت به جای واردات بنزین می­توان هم از خام فروشی دور شد و هم تجربه تلخ وابستگی به کالای استراتژیک بنزین را به شیرینی خودکفایی و صادرات مبدل کرد.

دستاوردهای پیش بینی شده :

–  شکل­گیری تعاملات با مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش­های مجلس، رسانه­ ها و وزارتخانه­های مرتبط.

– انتشار یادداشت­های تحلیلی ایتان (۲ یادداشت ایتان) و انتشار گزارش و مصاحبه­ های مختلف (بیش از ۱۰ مورد)