ضرورت انجام پروژه :
با توجه به عدم اطمینان برای امکان واردات بنزین و همچنین تشدید تحریم های غرب از زمستان ۹۰، مسئولین کشور ترجیح دادند که همچنان بخشی از نیاز کشور را از واحدهای پتروپالایشگاهی تامین کنند و میزان واردات بنزین را به حداقل برسانند. با این وجود، از ابتدای آغاز تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی همواره سؤالاتی درباره محتویات این بنزین و میزان آلاینده بودن آن در جامعه مطرح میشد، که این سؤالات از سوی مسئولین وزارت نفت با پاسخ جامعی همراه نبود و به نگرانیهای مردم دامن می زد. بنابراین بررسی و شفافسازی این وضعیت ضروری به نظر میرسید.
شرح :
تا چند سال قبل، شاخصهای کیفی بنزین مصرفی در کشور تا حدود زیادی مغفول مانده بود و بنزین به عنوان یکی از متهمان اصلی آلودگی هوا شناخته میشد. با توجه به همین موضوع در سال های اخیر سرمایهگذاری زیادی توسط وزارت نفت برای ارتقاء سطح کیفی فرآوردههای نفتی و بخصوص بنزین تولیدی در پالایشگاههای نفت صورت گرفته است. با این وجود همچنان بنزین تولیدی سایر پالایشگاههای کشور یورو ۲ است. بر همین اساس و با توجه به توضیحات داده شده در مورد کیفیت بنزین پتروشیمیها، به جرأت میتوان ادعا کرد که بنزین تولیدی پتروشیمیها از کیفیت بالاتری نسبت به بنزین تولیدی در اکثر پالایشگاههای کشور برخوردار هستند و حتی اگر بنزین را همچنان جزو متهمان اصلی آلودگی هوای کلانشهرها بدانیم، بخش عمده این موضوع از کیفیت پایین بنزین تولیدی پالایشگاهها ناشی میشود.
با یک نگاه واقعبینانه به کیفیت بنزین پتروشیمی ها و عوامل تاثیرگذار بر آلودگی هوای کلانشهرهای کشور، با استناد به دلایل زیر اثبات میشود که بنزین پتروشیمیها متهم اصلی و یا حتی مهمِ آلودگیهای کلانشهرها نیست. الف) بنزین پتروشیمیها معمولا در استان های همجوار محل تولید، یعنی مناطق جنوبی کشور مصرف میشوند و معمولاً به کلانشهرهای مرکزی کشور و بخصوص تهران فرستاده نمیشوند. ب) بنزین پتروشیمیها هیچگاه به صورت مستقیم مصرف نمیشوند و اگر بنزین مصرفی در برخی شهرها که ترکیبی از این بنزین و بنزین پالایشگاههاست، کیفیت پایینی داشته باشد (البته این موضوع نیاز به اثبات دارد)؛ نقش اصلی در این کیفیت پایین را بنزین تولیدی در پالایشگاه های کشور ایفا میکنند زیرا کیفیت بنزین پتروشیمیها از کیفیت بنزین تولیدی اکثر پالایشگاههای کشور بالاتر است.
بنابراین استفاده از بنزین پتروشیمیها تنها یک راهکار و جایگزین مقطعی برای تأمین نیاز کشور است و در دراز مدت با جایگزینی تفکر ساخت پالایشگاههای نفت به جای واردات بنزین میتوان هم از خام فروشی دور شد و هم تجربه تلخ وابستگی به کالای استراتژیک بنزین را به شیرینی خودکفایی و صادرات مبدل کرد.
دستاوردهای پیش بینی شده :
– شکلگیری تعاملات با مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهشهای مجلس، رسانه ها و وزارتخانههای مرتبط.
– انتشار یادداشتهای تحلیلی ایتان (۲ یادداشت ایتان) و انتشار گزارش و مصاحبه های مختلف (بیش از ۱۰ مورد)