ضرورت انجام پروژه :

بررسی روند صادرات فرآورده­های نفتی نشان می­دهد که بیش از ۶۵ درصد محصولات پتروشیمی کشور به صورت خام صادر می‌شود؛ لذا وضعیت کنونی پتروشیمی‌های داخلی و طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی نشان دهنده آن است که صنعت پتروشیمی ایران در جهان به عنوان فروشنده مواد خام شناخته می‌شود. بنابراین شناخت ریشه این مشکل که عمدتاً از سودهای نامتعارف پتروشیمی­های خام فروش ضروی به نظر می­رسد.

شرح :

هر کشوری با هدف توسعه صنعتی همه‌جانبه و پایدار، اقدام به تدوین قوانین و مقررات متناسب با مزیت‌های نسبی‌اش می‌نماید. شناخت این مزیت‌ها و استفاده بجا و درست از آن‌ها وظیفه اصلی دستگاه‌های حاکمیتی هر کشوری است. شرکت ملی پتروشیمی در کشور ما به عنوان نهادی حاکمیتی تاکنون با پایین نگاه داشتن قیمت خوراک، مزیتی مصنوعی را برای توسعه صنایع بالادستی پتروشیمی پرسود ایجاد کرده است. حال آن که این صنایع اشتغال بسیار پایین‌تر از صنایع پایین دستی خود دارند، از ارزش افزوده پایینی برخوردار هستند که در مواقعی حتی ارزش افزوده منفی داشته­اند و این صنایع اکثر محصولات خود را صادر کرده و کمکی به توسعه صنایع داخل نیز نمی‌کنند.

بنابراین لازم است تا شرکت ملی پتروشیمی به بازبینی سیاست‌های کنونی خود بپردازد و ضمن جلوگیری از رانت به برخی شرکت‌های خصوصی، سود حاصل در بین تمامی پتروشیمی‌های بالادستی، میان دستی و پایین دستی را نیز متعارف سازد. بر این اساس و محاسبات صورت گرفته توسط کارشناسان انرژی شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران مبلغ ۱۳سنت (۳۲۵ تومان)، نرخ مناسبی برای قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی است. این قیمت می‌تواند سود پتروشیمی‌های گازی کنونی را تا حدی متعارف ساخته و نقطه آغازی باشد بر توسعه همگون صنعت پتروشیمی.

دستاوردهای پیش بینی شده :

– شکل­گیری تعاملات با مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش­های مجلس، رسانه­ها و وزارتخانه­های مرتبط.

-انتشار یادداشت­های تحلیلی ایتان (۵ یادداشت ایتان) و انتشار گزارش و مصاحبه­های مختلف (بیش از ۲۰ مورد)

-اثرگذاری مستقیم بر افزایش قیمت خوراک گاز به ۱۳ سنت برای بودجه ۹۳