در سالهای اخیر در راستای فرامین مقام معظم رهبری در جهت ارتقای سطح علمی کشور، فعالیت های زیادی در حوزه های مختلف علوم و فناوری های نوین صورت گرفت که از جمله می توان به حوزه های زیست‌فناورى، هوافضا، نانوفناورى، سلولهاى بنیادى، رادیوداروها، داروهاى ضد سرطان، ابررایانه‌ها و همچنین فناورى انرژی ‌هاى نو اشاره کرد. نکته قابل توجه این است که همه این حوزه ها جزو فناوری های برتر ( Hi-Tech ) می باشند که دستیابی به هر یک از آنها می تواند عامل سربلندی یک ملت در عرصه جهانی
باشد.

این پیشرفت های گسترده علمی ظرفیت های بسیاری برای فعالیت رسانه ها ایجاد می سازد که می تواند جایگاه جمهوری اسلامی را در سطح جهان و در سطح افکار عمومی خارجی و داخلی ارتقا دهد. این در حالی است که توجه رسانه های مختلف اعم از رسانه های دیداری و شنیداری و مطبوعات، چه عمومی و چه تخصصی به این پیشرفت های علمی، بسیار کمتر از پتانسیل های خبری آنها بوده است. چه بسا رسانه های خارجی و منطقه پیشرفت های کشور را با توجه بیشتری از رسانه های داخلی رصد می کنند و فضای
رسانه ای غالب را علیه جمهوری اسلامی سوق می دهند و حتی از صلح آمیز ترین فناوری‌ها نیز بر علیه کشور سوژه های خبری تهیه می کنند. این فضای تبلیغاتی علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن فضای بین الملل، سبب می شود در خلاء اخبار رسانه های داخلی، نا امیدی و یأس را به فضای داخلی نیز القا کنند.

رویکرد رسانه ها نیز در برنامه ها و اخبار تهیه شده به علم با آنچه که باید باشد فاصله دارد. در رویکرد کنونی علم کالایی نو است که معمولا به صورت اطلاعات و دائره المعارف علمی در رسانه به آن پرداخته می شود. توجه به آن معمولا به عموم مردم ربط خاصی پیدا نمی کند، مگر آنکه محصول و نتیجه علم به طور مشخص اثر فوری در زندگی مردم داشته باشد – یا اینکه تصور شود که چنین اثری وجود دارد- و طبیعتا محتوا و چگونگی رسیدن به نتیجه نه امکان طرح دارد و نه اهمیتی از طرف مسئولان و مدیران رسانه
در وضعیت حاضر پیدا می کنند.

با توجه به موارد ذکر شده، لازم است تا بررسی بیشتری در زمینه نقش رسانه ها در گسترش علم و فناوری صورت گیرد. این پژوهش به بررسی مشکلات موجود در نگرش های رسانه ای به مبحث علم و فناوری و همچنین اشکالات روشهای پرداختن به این مقولات، نظری خواهد داشت. همچنین به ارائه راهکارهای مناسبی جهت توجه هر چه بیشتر به مباحث علم و فناوری در رسانه و نیز ارتباط بیشتر بین رسانه ها و مراکز علمی و پژوهشی خواهد پرداخت.

خلاصه مدیریتی این گزارش تحلیلی را در اینجا مشاهده نمایید.