ضرورت انجام پروژه :

یکی از راهبردهای اصلی صنعت نفت کشور، جایگزینی صادرات فرآورده‌های نفتی به جای صادرات نفت است. بر این اساس صادرات فرآورده‌های نفتی یک جایگزین بسیار مناسب برای صادرات نفت خام به خصوص در شرایط تحریم محسوب می‌شود. تها مسیر دستیابی به ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی، احداث پالایشگاه است، بنابراین بدلیل نیاز مبرم و استراتژیک کشور به توسعه ی صنعت پالایشی، ایجاد رونق اقتصادی و جلوگیری از خام فروشی، یافتن مشکلات و موانع موجود بر سر راه توسعه صنعت پالایشگاهی کشور و ارائه راهکارهای مناسب، ضرورتی غیر قابل انکار است.

شرح :

تاریخ پرفراز و نشیب صنعت پالایش نفت ایران به یک قرن پیش و همزمان با آغاز به کار پالایشگاه آبادان در سال ١٢٩١ شمسی بر می گردد که هم اکنون با فعالیت ٩ پالایشگاه وارث تجربه ای بزرگ در صنعت پالایش است.
صنعت پالایشی کشور با توجه به نیازهای داخلی رشد مناسبی نداشته است، به طوریکه از سال ۱۳۵۴ به بعد تنها با احداث ۲ پالایشگاه جدید اراک و بندرعباس ظرفیت پالایشگاهی کشور افزایش یافته و از سال ۱۳۷۶ تا کنون نیز ظرفیت اسمی پالایشگاه-های کشور نه تنها ثابت مانده، بلکه افزایش ظرفیت بالفعل و عدم ارتقای کیفیت فرآورده ها، این صنعت را در مجموع ضررده ساخته است. حال آن که کشور با داشتن منابع عظیم نفتی می بایست به نقطه ای می رسید که خود صادر کننده ی فرآورده های نفتی باشد نه وارد کننده.
همچنینن پالایشگاه‌های کشور به دلیل تکنولوژی پایین و فعالیت در شرایط بالاتر از ظرفیت های طراحی، ضایعات بـسـیار زیادی تولید می‌کنند و سبب اتلاف انرژی و سوخت می‌شوند. با این اوصاف برای رفع کمبود فرآورده ها به راه هایی غیر از ظرفیت سازی و توسعه ی پالایشگاهی کشور متوسل شده ایم که نه تنها اقتصادی نیستند بلکه توسعه ی صنایع دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داده اند. در راستای تدوین مدل مناسب جهت توسعه صنعت پالایشی در کشور بر اساس شناخت چالش های موجود، به بررسی محورهای اصلی و اولویت دار که در زیر به آن ها اشاره می شود، پرداخته شده است.

– بررسی چالش¬ها و راهکارهای اجرائی سازی پروژه پالایشگاهی آناهیتا و ستاره خلیج فارس
– بررسی نقش و پتانسیل پالایشگاه های کوچک در توسعه صنعت پالایشی و زنجیره ارزش
– پتروپالایشگاه راهکاری جهت افزایش ارزش افزوده در صنعت پالایشی و پتروشیمی
– ارزیابی فنی و اقتصادی ۸ طرح پالایشگاه میعانات گازی سیراف

دستاوردهای پیش بینی شده :

– شناسایی چالش های اساسی صنعت پالایشی کشور و شفاف سازی برخی باورهای غلط در مورد این صنعت (۵ یادداشت)
– ارائه پیشنهاداتی برای تسریع پروژه های پالایشی ستاره خلیج فارس و آناهیتا (۶ یادداشت )
– تعیین فاکتورها و مزیت های استفاده از بخش خصوصی در قالب پالایشگاه های کوچک در چارچوب مشخص (۱ یادداشت)
– ارائه ایرادات و پیشنهادات اجرائی سازی در مورد طرح های فراگیر پالایشی سیراف (۲ یادداشت)