ضرورت انجام پروژه :

یکی از حساس‌ترین و گسترده‌ترین حوزه‌های صنعت نفت و گاز کشور، بخش بالادستی این صنعت می‌باشد که همواره با چالش‌ها و مشکلات متنوع و پیچیده‌ای روبرو بوده است. عدم شفافیت اطلاعات و حساسیت‌های نابجا در این حوزه همواره شناخت دقیق این بخش و چالش‌های آن را دشوار کرده است. لذا بررسی و موردکاوی پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز به ویژه نظام کارفرمایی و پیمانکاری در این صنعت برای شناخت چالش‌های بخش بالادستی صنعت نفت مناسب و ضروری به نظر می‌رسد.

شرح :

یکی از پیچیده‌ترین و مبهم‌ترین حوزه‌ها در موضوع انرژی، شناخت بالادست نفت و گاز از نظر فنی، اقتصادی، مالی، مدیریتی، ساختاری و عملیاتی است. در این حوزه چالش‌های و نقص‌های بسیاری وجود دارد که معمولا بر حوزه‌های پایین‌دستی نیز اثرگذار است اما عمدتا به دلیل پیچیدگی و همچنین عدم شفافیت اطلاعات به آن‌های پرداخته نمی‌شود. از این دسته می‌توان به مشکلات قراردادی، اقتصادی و مالی، فنی، عملیاتی، مدیریتی، ساختاری، سیاستی و غیره اشاره کرد. پیچیدگی ساختار و نبود اطلاعات شفاف شناخت این چالش‌ها و ارائه راهکارهایی برای آن‌ها را مشکل کرده است. بخش زیادی از این چالش‌ها مانند مشکلات مدیریتی، فنی، تامین مالی، عملیاتی، حقوقی و قراردادی و ساختاری، اثرات خود را در پروژه‌های بالادستی نفت خواهد گذاشت. لذا بررسی موردی پروژه‌های بالادستی از ابعات مختلف، می‌تواند ابعادی از چالش‌های موجود در بخش بالادست نفت را نمایان کند.

از سوی دیگر پروژه‌های بالادستی نفت مانند توسعه میادین نفت و گاز به عنوان اصلی‌ترین حوزه عملیاتی صنعت نفت می‌تواند حوزه مناسبی برای ورود به مباحث بالادستی صنعت نفت و شناخت چالش‌های موجود در این صنعت باشد.

بنابراین در این پژوهش موردکاوی پروژه‌های بالادستی نفت و گاز (میدان نفتی یاران و فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی) در دستور کار قرار دارد.

دستاوردهای پیش بینی شده :

ارائه پیشنهاداتی برای رفع چالش‌های موجود در اجرای پروژه‌های بالادستی نفت