نكتة مهمي كه در كتاب قابل توجه به نظر مي‌رسد اينست كه در آن, 9 مؤسسة فناوري مهم دنيا معرفي شده‌اند. لذا كتاب مي‌تواند به عنوان مجموعه‌اي از مطالعات موردي و مثالهاي عيني, مورد توجه محققان و برنامه‌ريزان قرار گيرد.

منظور از “مؤسسات فناوري”, يا به تعبير دقيقتر كتاب, “مؤسسة تحقيق و تكنولوژي” (RTI), مؤسساتي است كه وظيفه دارند “زيرساخت علم و تكنولوژي كشورها” (S&T Infrastructure), يا به تعبير ديگر “نظام ملي نوآوري”‌ (National System of Innovation) را تكميل كرده و ساير بخشهاي اين نظام يا زيرساخت (مانند شركتهاي خصوصي) را در فرايند توسعة تكنولوژي ملي ياري رسانند.

آقاي دكتر طباطبائيان در مقدمة مترجم, كتاب را چنين معرفي كرده است:

“كتاب حاضر حاصل تلاش مشترك مركز تحقيقات نوآوري دانشگاه برايتون و جمعي از متخصصين زبدة رشتة نوپاي مديريت تكنولوژي (حوزة سياست‌گذاري تكنولوژي) است كه همگي در تعدادي از مهمترين و موفقترين مؤسسات تحقيق و تكنولوژي (RTI) شاغل هستند. اين گروه چندمليتي بنابر سفارش مؤسسة مهندسي ونزوئلا ماموريت يافتند تا در تحقيقي ميداني و با رويكردي تطبيقي وضعيت تعدادي از مهمترين RTIهاي جهان را بررسي نمايند و سپس بر اساس نتايج مطالعات خود, دستور كاري راهبردي را براي تهية برنامة كاري مؤسسة فوق فراهم آورند.”

جهت آشنايي دقيقتر با كتاب رجوع كنيد به: معرفي كتاب “مؤسسات فناوري, بهترين راهبردها در عمل”

همچنين برخي نكات برگزيدة كتاب كه تاكنون در شبكة تحليلگران تكنولوژي ارائه شده‌اند عبارتند از:

آيا مؤسسات حمايت از تكنولوژي, در كشورهاي مختلف جهان, از بودجه‌هاي عمومي بي‌نيازند؟
آيا اتكاي مؤسسات تحقيق و تكنولوژي به بودجه‌هاي عمومي باعث فاصله گرفتن آنها از صنعت مي‌شود؟
مؤسسات تحقيق و تكنولوژي: تفاوتهاي كشورهاي در حال توسعه با كشورهاي توسعه‌يافته
مراحل فرايند نوآوري از ديدگاه راش و هابدي
مؤسسات موفق فناوري دنيا به كداميك از مراحل فرايند نوآوري بيشتر توجه مي‌كنند؟