فعاليت­هاي دانشگاه شيراز:

حدود 30 سال پيش آقاي دكتر بهادري­نژاد مركزي را به ناممركز انرژي خورشيديدر دانشگاه شيراز تأسيس كردند. از آن زمان تحقيقات در بخش­هاي مختلف انرژي خورشيدي در دانشگاه شيراز انجام مي­گيرد.پروژه­هايي مانند فتوولتائيك و انواع كلكتورهاي خورشيدي از مواردي هستند كه در مركز انرژي خورشيدي به آنها پرداخته شده و تحقيق و فعاليت در اين زمينه­ها هنوز هم ادامه دارد.

اواخر سال 52 از طرف وزارت نيرو، پروژه­اي تحت عنوان ساخت نيروگاه خورشيدي تعريف شد كه آقاي دكتر بهادري­نژاد مسئول آن بودند. قبل از اجراي پروژه، انقلاب اسلامي بوقوع پيوست و طرح متوقف گرديد. در سال 73 وزارت نيرو ساخت نيروگاه­هاي خورشيدي را جزء برنامه­هاي خود قرار داد. دانشگاه شيراز در اين زمينه پيشنهادي ارايه داد كه مورد موافقت قرار گرفت. به اين ترتيب طراحي و ساخت نيروگاه به دانشگاه شيراز واگذار شد. اين پروژه از نظر تكنولوژي و وسعت كار، اولين پروژة پايلوت­ است كه در اين حجم در كشور و حتي در كشورهاي منطقه انجام مي­شود.

پروژه­هاي ديگري نيز در زمينة انرژي­هاي تجديدپذير در دانشگاه شيراز انجام مي­شود كه بيشتر جنبة تحقيقاتي دارند.

نيروگاه خورشيدي شيراز:

نيروگاه خورشيدي شيراز از نوع سهموي خطي است و ظرفيت آن 250 كيلووات مي­باشد. در اين نيروگاه 48 عدد كلكتور خورشيدي وجود دارد كه طول و عرض آنها به ترتيب 25 متر و 3.5 متر مي­باشد. در حال حاضر قسمت اعظم طراحي نيروگاه به اتمام رسيده است. سازة كلكتورهاي سهموي ساخته شده و كارهاي ساختماني نيروگاه نيز تمام شده است.

طراحي همة بخش­هاي نيروگاه توسط دانشجويان و فرهيختگان دانشگاه شيراز انجام گرفته و فقط توربين آن از خارج وارد خواهد شد. دليل آن هم اين است كه در داخل كشور توربين نيروگاه بخار ساخته نمي­شود.

براي ساخت نيروگاه 7 قرارداد مختلف منعقد شده است كه همة پيمانكاران طرف قرارداد، داخلي هستند. پيمانكاران، عهده­دار خريد، ساخت و نصب تجهيزات مورد نياز مي­باشند. در هر مورد دستور كار و روش ساخت در اختيار پيمانكاران قرار مي­گيرد، ولي به دليل تازه بودن كار، پيمانكار نيز بايد مطالعاتي در اينزمينه داشته باشد.اگر تجهيزات به موقع آماده شود، اميد مي­رود نيروگاه سال آينده شروع به كار كند.

مشورت با كارشناسان خارجي پس از اتمام طراحي:

به دليل محرمانه نبودن اطلاعات نيروگاه­هاي خورشيدي در دنيا، دسترسي به مستندات طرح­هاي موجود در اين زمينه امكان­پذير مي­باشد. هر چند در طراحي نيروگاه شيراز از منابع فوق استفاده شده، ولي همة طراحي­ها توسط دانشجويان كارشناسي و كارشناسي ارشد اين دانشگاه انجام گرفته است. البته كارشناسان باتجربة داخلي نيز در ساخت تجهيزات و طراحي تفصيلي نقش داشته­اند. پس از اتمام طراحي، از متخصصان آلماني براي مشورت دعوت به عمل آمد كه طراحي­هاي انجام گرفته مورد تأييد قرار گرفت. فقط در چند مورد راجع به پايه­هاي آيينه­ها از نظر طول عمر مشكل وجود داشت كه اصلاحاتي در اين زمينه به عمل آمد.

براي انجام پروژه­هاي مشابه مي­توان از تجربة دانشجوياني كه در طراحي نيروگاه شيراز نقش داشتند استفاده كرد. اگر وزارت نيرو يا هر سازمان ديگري، در زمينة ساخت نيروگاه­هاي خورشيدي فعاليت كند، مي­تواند از افرادي كه در طراحي نيروگاه شيراز دخيل بودند، كمك بگيرد.

تحليل:

تا به حال براي دو پروژة محوري (نيروگاه خورشيدي شيراز و نيروگاه خورشيدي طالقان) در بخش توليد برق خورشيدي اقدامات قابل توجهي صورت گرفته است. نيروگاه طالقان از نوع برج دريافت­كنندة مركزي و نيروگاه شيراز از نوع سهموي خطي مي­باشد. اهميت ساخت نيروگاه شيراز در دستيابي به تكنولوژي آن است. با توجه به اينكه همة طراحي­ها در داخل انجام شده، بنابراين مي­توان گفت كه تكنولوژي طراحي نيروگاه­هاي خورشيدي در كشور موجود مي­باشد.در ساير نقاط دنيا ساخت نيروگاه­هاي سهموي به حد صرفة اقتصادي رسيده است و مي­تواند با نيروگاه­هاي رايج رقابت كند؛ به شرطي كه ظرفيت آن 30 مگاوات يا بيشتر باشد. بنابراين با توجه به در دست داشتن تكنولوژي طراحي نيروگاه­هاي خورشيدي در داخل كشور و توجيه اقتصادي آنها در مقياس­هاي بزرگ، مي­توان به سرمايه­گذاري در اين بخش در آينده اميدوار بود.