دومین هم‌اندیشی پیشرفت به بررسی یکی از موضوعات اساسی در بخش مسکن یعنی «سامانه املاک و اسکان» اختصاص یافته بود. این هم‌اندیشی اولین سری از هم‌اندیشی های بخش مسکن بود که به بررسی ضرورت ها و الزامات پیاده سازی «‌سامانه املاک و اسکان کشور» می پرداخت و با حضور جمعی از کارشناسان و مسئولان و نمایندگان مجلس عصر روز دوشنبه (۵ خرداد) در شبکه کانون های تفکر ایران(ایتان) برگزار شد.

04

در این هم اندیشی، آقای مهندس خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، آقایان مهندس عسگری و مهندس نصراللهی به نمایندگی از معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، آقای مهندس افشین پروین‌پور، کارشناس ارشد اقتصاد مسکن به نمایندگی از شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان)، آقای مهندس احمدپور، مدیر پروژه سامانه معاملات املاک و مستغلات (کد رهگیری)، آقای دکتر رضایی، کارشناس ارشد مرکز پژوهشهای مجلس، آقای مهندس قلی خسروی رئیس، کمیسیون تخصصی املاک کشور و آقای فرشید ایلاتی، کارشناس گروه سیاستگذاری مسکن مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران، حضور داشتند.

05

در ابتدای جلسه، آقای ایلاتی، کارشناس مسکن، گزارشی از وضعیت سامانه‌های املاک و مستغلات در کشور دادند. ایشان در ارائه‌ای بر ضرورت پیاده سازی و نقش سامانه های املاک و اسکان در کنترل و نظارت بر بازار مسکن، تاکید کردند.

در ادامه جلسه، آقای خسروی، نماینده سمنان، ساز و کار بررسی تعداد خانه‌های خالی را مورد بررسی قرار داد و از نداشتن آمار دقیق ابراز تاسف کرد. ایشان وجود سازوکاری جهت بررسی بازار مسکن را لازم دانست و بر ضرورت پیاده سازی آن تاکید کرد.

آقای رضایی، کارشناس ارشد مرکز پژوهشهای مجلس، خبر از طرحی با این موضوع در صحن علنی مجلس داد و تاکید کرد که باتوجه به طرحی که در صحن علنی مطرح خواهد شد، لازم است که برای این موضوع چاره اندیشی شود و با نگاه کارشناسانه، مشکلات پیش رو این طرح را بر طرف کرد. وی همچنین تداخل اجرایی آن را یکی از مشکلات جدی این موضوع دانست که باید جهت رفع آن راه‌حلی ارائه شود.

نمایندگان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، به ارتباط سامانه معاملات املاک و مستغلات (کد رهگیری) با وزارت راه و شهرسازی و بروزرسانی این سامانه اشاره و در این رابطه سخنانی را ایراد کردند. ایشان قابلیت های سامانه معاملات املاک و مستغلات(کد رهگیری) را مناسب ارزیابی کردند و آن را قابل توسعه بیان کردند. ایشان به کارهای انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در زمینه جمع‌آوری اطلاعات در حوزه زمین و مسکن نیز اشاره کردند.

آقای احمدپور، مدیر پروژه سامانه معاملات املاک و مستغلات (کد رهگیری) نیز از قابلیت ها و بروز رسانی سامانه معاملات املاک و مستغلات سخن گفتند و قابلیت آن را بالا دانستند. ایشان همچنین سرعت راه اندازی سامانه را نیز مناسب ارزیابی کردند.

در جمع بندی پایانی این هم‌اندیشی، آقای ایلاتی ضمن تشکر از حضور یافتن مهمانان، گفت: تعریف کد یکتا و واحد، برای هر مکان و ملک، همچون شماره ملی برای افراد از الزامات اولیه تشکیل این سامانه است، همچنین، با توجه به درگیر بودن سازمان‌های متعدد با سامانه املاک و اسکان لازم است در قالب ستاد راهبری سامانه‌های اطلاعاتی کشور، پیگیری و عملیاتی شود.

با توجه به بحث های ارائه شده و عدم حضور نماینده سازمان ثبت، هم‌اندیشی دوم با حضور نمایندگان سازمان ثبت، دیگر کارشناسان، نمایندگان و مسئولان برگزار خواهد شد. در جلسه آتی نمایندگان وزارت راه و شهرسازی گزارشی از عملکرد این سازمان در حوزه سامانه املاک ارائه خواهند کرد.