به گزارش تابناك متن كامل سخنراني رييس سازمان انرژي اتمي در اين مراسم بدين شرح است:

با سلام به پيشگاه حضرت وليعصر (عج) و تسليت ايام سوگواري شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و با عرض درود به ارواح مطهر شهداي اسلام و به خصوص شهداي صنعت هسته‌يي و امام شهدا و رهبري معظم انقلاب و با عرض خير مقدم به همه حاضران در جلسه، ميهمانان و مقامات گرانقدر داخلي و خارجي و بخصوص رييس‌جمهور محترم جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد.

امروز مفتخرم در 20 فروردين ماه 1392، روز ملي فناوري هسته‌يي ضمن ارائه گزارش موجز از اهم فعاليت‌هاي سال 91 صنعت راهبردي هسته‌يي آخرين دستاوردهاي اين عرصه را به ملت پايدار، بصير و هميشه در صحنه ايران اسلامي و بلكه همه مسلمانان آزاده جهان ارائه و تقديم نمايم.

دستاوردهايي كه بدون شك با عنايت خاصه پروردگار و امام عصر (عج) و دعاي خير همه مومنين و آزادگان در شرايط تحريم و فشار خارجي و صرفا با اتكا به توانمندي جوانان مستعد و دانشمند اين مرز و بوم كه گمنام و بدون ادعا در جاي جاي ايران اسلامي مشغول تلاش و مجاهدت شبانه‌روزي مي‌باشند بدست آمده است.

الف – گزارش اهم اقدامات سال 91: صنعت هسته‌يي در سال 91 با بهره‌گيري از توانمندي‌هاي كسب شده سنوات قبل و با انسجام مديريت و تمركز بر اهداف تعيين شده توانست ضمن تثبيت شرايط پايدار در تمامي اجزاء صنعت هسته‌يي، سمت‌گيري فعاليت‌هاي خود را در چهار محور چرخه سوخت، فناوري‌هاي پيشرفته، توليد انرژي و كاربرد پرتوها در زندگي متمركز نموده كه نتايج مطلوبي از جمله موارد زير بدست آمد:

1) حوزه نيروگاه و راكتورهاي تحقيقاتي

1/1 نيروگاه اتمي بوشهر در شهريور ماه 91 به قدرت نهايي 1000 مگاوات الكتريكي رسيد و با انجام آزمايش‌هاي استاندارد، آمادگي تحويل موقت به بهره‌بردار ايراني را دارد. در اين خصوص همكاري مطلوبي بين متخصصان فدراسيون روسيه و جمهوري اسلامي ايران وجود داشته كه مي‌تواند در آينده نيز استمرار داشته باشد.

1/2 به منظور پشتيباني فني از نيروگاه اتمي بوشهر و آمادگي براي طراحي و ساخت راكتورهاي قدرت مشابه، اين اقدامات صورت پذيرفته است:

تسريع در تكميل طراحي راكتور 360 مگاواتي با تكيه بر ساخت تجهيزات در داخل كشور.

اعمال مديريت در شركت مادر تخصصي، شركت بهره‌بردار، شركت مشاور و شركت مجري و ايجاد زيرساخت و جذب نيرو براي ساخت راكتورهاي با قدرت بالا و ايجاد آمادگي براي شروع ساخت حداقل دو راكتور 1000 مگاواتي در سال 92 با همكاري طرف خارجي.

راه‌اندازي راكتور تحقيقاتي اراك با سوخت مجازي در سال 92.

ارتقاء فني و صنعتي بخش خصوصي و تهيه برنامه‌ براي مشاركت بيشتر اين بخش در آينده.

1/3 آماده نمودن تاسيسات جانبي و فراهم‌سازي شرايط لازم براي راه‌اندازي راكتور تحقيقاتي 40 مگاواتي در استان مركزي در سال 92 با سوخت مجازي.

1/4 به روز نمودن راكتور تحقيقاتي تهران و استمرار بهره‌گيري از آن،‌ در توليد راديودارو و تحقيقات و آزمايش سوخت و طراحي راكتور آب سبك از نوع استخري جديد، براي گسترش تحقيقات، پايداري و افزايش توليد راديوداروهاي مورد نياز و ايجاد آمادگي براي ساخت در سال 92.

1/5 ايجاد زمينه‌هاي لازم براي مشاركت دانشگاه‌ها در طراحي و ساخت راكتورهاي پيشرفته در آينده.

2) حوزه توليد سوخت و مواد

2/1 انجام اصلاحات لازم و تكميل تجارب در ساخت مجتمع‌هاي سوخت صفحه‌اي و توليد 15 مجتمع سوخت بر اساس اعلام نياز راكتور تهران.

2/2 طراحي و ساخت 155 مجتمع سوخت مجازي براي راكتور تحقيقاتي 40 مگاواتي خنداب.

2/3 توليد قرص‌هاي سوخت اكسيد اورانيوم سراميكي مورد نياز راكتور خنداب اراك.

2/4 طراحي و ساخت 36 مجتمع سوخت با اكسيد اورانيوم طبيعي براي انجام اصلاحات و روزآمد كردن راكتور صفر قدرت اصفهان و بهره‌برداري از آن براي آزمايش سوخت‌هاي اصلي راكتور 40 مگاواتي خنداب اراك كه در آينده نزديك اجراي آن اعلام خواهد شد.

2/5 طراحي مجتمع‌هاي سوخت راكتور قدرت، مشابه نيروگاه اتمي بوشهر و اقدام در جهت ساخت قطعات نمونه.

2/6 انجام آزمايش‌هاي مربوطه به پرتودهي سوخت‌هاي با غناي طبيعي، غناي 3/5 درصد و غناي 20 درصد در راكتور تهران و آمادگي لازم براي انجام آزمايش‌هاي بعد از پرتودهي به منظور كسب تجربه نهايي در ساخت سوخت و تهيه استانداردهاي لازم براي صادرات آن.

2/7 بهينه‌سازي خط توليد و استمرار توليد زيركونيوم و غلاف‌هاي زيركونيومي براي ساخت مجتمع‌هاي سوخت.

2/8 ايجاد قطب توليد مواد مورد نياز صنعت هسته‌يي در استان اصفهان.

2/9 استمرار بهره‌برداري از مجتمع‌هاي غني‌سازي، بهينه‌سازي روش‌هاي ساخت اجزاء و روش‌هاي بهره‌برداري و پايداري در توليد اورانيوم با غناي 3/5 درصد و 20 درصد در حد نياز راكتورها.

2/10 ساخت و نصب سانتريفيوژهاي نسل جديد به تعداد لازم براي راه‌اندازي خط توليد و انجام اصلاحات به منظور توليد انبوه مطابق برنامه‌هاي پيش‌رو.

2/11 استمرار تحقيق و نمونه‌سازي نسل‌هاي جديد سانتريفيوژ با راندمان بالاتر و هزينه كمتر.

3) حوزه توسعه كاربرد پرتوها

3/1 توسعه كشاورزي هسته‌يي از طريق تغيير در روش‌هاي ترويجي و به‌كارگيري توان تخصصي اجرايي سازمان انرژي اتمي و استانداردهاي كشور در ايجاد مزارع نمونه و انتخاب استان مركزي به عنوان استان آزمايشي اول، براي ترويج كشاورزي هسته‌يي و شروع همكاري با چهار استان ديگر.

اقدام به ترويج و كشت بذرهاي هسته‌يي در مزارع نمونه با همكاري كشاورزان داوطلب شامل:

كاشت و برداشت برنج طارم در استان مازندران و گسترش آن در سال 92 به دليل تقاضاي كشاورزان.

كشت و برداشت ارقام پنبه پرمحصول به صورت نمونه در استان گلستان و گسترش آن به ساير مناطق كشور.

كشت لوبياي مقاوم در برابر آفات در استان مركزي و ترويج آن به كل استان‌ها، ان‌شاءالله در سال 92.

توليد اولين نمونه انواع مركبات پرمحصول و مقاوم در برابر آفات در استان گيلان.

3/2 ايجاد مجموعه‌هاي هدفمند و منسجم در طراحي و ساخت شتاب‌دهنده‌ها كه در اين زمينه مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:

آغاز طراحي شتاب دهنده پزشكي.

بهينه‌سازي و پايداري شتاب دهنده الكترواستاتيك براي توليد نوترون كه نمونه اصلاح شده آن امروز رونمايي مي‌شود.

3/3 انتخاب مركز بناب به عنوان قطب كاربرد پرتوها در استان‌هاي شمال غربي و غرب كشور.

طراحي و ساخت سيستم‌هاي پرتودهي سيار كه نمونه اوليه آن به پايان رسيده و بر اساس نيازهاي صنعت و كشاورزي قابل ساخت و تكثير مي‌باشد.

3/4 پرتودهي انواع محصولات به طور صنعتي جهت افزايش زمان انبارداري نظير خرماي مضافتي و صادراتي.

3/5 طراحي و ساخت سيستم‌هاي اندازه‌گيري پرتوها و دستگاه‌هاي مختلف براي سنجش وضعيت و عيب‌يابي در صنايع.

3/6 استمرار توليد راديوداروهاي تشخيصي قبلي و توليد راديوداروهاي درماني جديد.

4)حوزه فناوري‌هاي پيشرفته

4/1 تكميل طرح ملي گداخت در انتهاي سال 91 و مستندسازي دستاوردها.

4/2 اخذ 7 تاييديه مربوط به ليزرهاي پزشكي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در حوزه فوتونيك.

4/3 تكميل و ساخت ليزر فيبر يك كيلووات و تحويل آن به متقاضي مربوطه.

5) فعاليت‌هاي برون سازماني:

5/1 تقويت ارتباط با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بيش از گذشته و با انجام كار كارشناسي در داخل كشور و حضور متخصصان ايراني در جلسات كارشناسي آژانس كه موجب شده چهره علمي و مسوول جمهوري اسلامي ايران در مناسبات جهاني بيشتر شناسانده گرديده و با تعامل قوي‌تر، از خدمات تخصصي موجود در‌ آژانس استفاده بهينه بيش از گذشته فراهم گردد.

5/2 تغيير در رويه ارتباطات دانشگاهي به عنوان پشتوانه علمي و فني صنعت هسته‌يي كه مي‌توان به تغيير ماموريت پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌يي از روند مرسوم و شكلي پژوهشكده‌داري به پژوهش‌مداري اشاره نمود و همچنين تمركز ماموريت پژوهشگاه به امور برون سازماني و ارتباط با دانشگاه‌ها و مراكز علمي كشور، ضمنا در اين زمينه چند دانشگاه صنعتي كشور به عنوان محور پشتيباني از صنعت هسته‌يي مورد توجه قرار گرفته‌اند.

5/3 آغاز تبديل دستاوردهاي مستند شده صنعت به متون درسي كه حاصل فكر، تلاش و تحقيقات و فناوري ايراني است. توان تخصصي موجود، آماده ثمردهي در ساير بخش‌ها بوده و توافقنامه‌هايي با ساير وزارتخانه‌ها به امضا رسيده تا متخصصان سازمان بتوانند ضمن حفظ آمادگي تخصصي خود، نياز ساير صنايع و نيز با استفاده از توانمندي‌هاي موجود در صنعت مرتفع نمايند.

ب دستاوردهاي جديد:

آنچه كه امروز، بيستم فروردين‌ماه 92 به پيشگاه ملت شريف و عزيز تقديم مي‌شود در دو حوزه چرخه سوخت و كاربرد پرتوها در زندگي به شرح تفكيك شده زير مي‌باشد:

1- چرخه سوخت: همانگونه كه مستحضريد، پايه و اساس فعاليت هسته‌يي بر منابع و مواد اوليه استوار مي‌باشد موضوعي كه مي‌بايست در اين برهه از زمان (كه ايران اسلامي از بديهي‌ترين حقوق مسلم خود به عنوان يك عضو NPT، يعني تامين ماده اوليه محروم مي‌باشد) مورد توجه ويژه‌ قرار گيرد.

از اواسط سال 90، با تجزيه و تحليل شرايط حاكم و با بسيج تمامي مقدورات كشور و اصلاح برخي روش‌هاي مديريتي و تمركز بر حوزه سه‌گانه اكتشاف، استخراج و فرآوري ماده اوليه، نتايج چشمگير و غيرقابل تصوري حاصل گرديد كه بدون شك مويد عنايت خاص خداوند مي‌باشد. از جمله كشف ذخاير و منابع جديد اورانيوم كه خبر تفصيلي آن در پايان سال گذشته به استحضار ملت ايران و جهانيان رسيد. امروز نتيجه نهايي آن در سه حوزه فوق ارائه مي‌گردد.

1/1- در حوزه اكتشاف: با اكتشافات جديد در يك و نيم سال اخير و پس از بررسي‌هاي دقيق، ذخاير و منابع معدني كشور با ثبت ركورد 4.5 برابري نسبت به 35 سال گذشته از 1527 تن اورانيوم، به 6871 تن منابع جديد اورانيوم افزايش پيدا كرد و در حوزه منابع زمين‌شناسي نيز، با بدست آمدن ركورد 5 برابري نسبت به 3 دهه گذشته، از 6650 تن اورنيوم به 33000 تن ذخاير جديد اورانيوم رسيد.

به دست آمدن اين ركورد تاريخي در اكتشاف اورانيوم كه حاصل تلاش شبانه‌روزي متخصصان صنعت هسته‌يي است، با روش‌هاي مختلفي از جمله پيمايش زميني گروه‌هاي اكتشافي، انجام مطالعات زير – سطحي در مناطق مركزي، جنوب، جنوب شرق، شمال شرق، غرب و شرق كشور محقق شده و با عنايت حضرت حق، منجربه افزايش چند برابري ظرفيت‌هاي داخلي تامين مواد اوليه صنعت استراتژيك هسته‌يي گرديد.

به استحضار مي‌رساند مجموعه فعاليت‌هاي اكتشافي با قدرت و سرعت تمام در اقصي نقاط ميهن عزيز و بدست متخصصان اين مرز و بوم با روش‌هاي پيش گفته در حال تداوم و استمرار بوده و انشاءالله اخبار خوش بعدي در مناسبت‌هاي آينده به استحضار خواهد رسيد.

1/2 در حوزه استخراج. آغاز بهره‌برداري از معادن شماره 1 و 2 اورانيوم ساغند.

جهت مزيد استحضار آنكه اين معادن با تاريخچه شناسايي حدود 30 سال و آماده‌سازي حدود 18 سال، همچنان بنا به دلايلي روند عادي خود را طي مي‌نمود كه با عنايت به توضيحات فوق و با بهره‌گيري از روش‌هاي مديريتي جديد و توانمندي پيمانكاران، به لطف خداوند متعال به نتيجه رسيده و اين معادن امروز بدست رياست محترم جمهوري اسلامي ايران رسما افتتاح و در چرخه تامين مواد اوليه صنعت هسته‌يي ايران اسلامي قرار خواهد گرفت.

1/3 در حوزه فرآوري. حلقه نهايي و مكمل دو حلقه قبلي اكتشاف و استخراج، يعني فرآوري مي‌بايست به نتيجه نهايي مي‌رسيد. همگان مستحضريد كه جمهوري اسلامي ايران در سنوات قبل توليد كيك زرد را در مجتمع معدني و فرآوري بندرعباس بصورت آزمايشي و در مقياس كوچك با توليد ساليانه حدود 10 تن آغاز نموده بود.

خودباوري و توسل به شعار «ما مي‌توانيم» توانست اين بار نيز بروز و ظهور خود را به بهترين شكل نشان داده و كارخانه و مجتمع فرآوري و توليد كيك زرد با ظرفيت 60 تن در سال، توسط متخصصان اين مرز و بوم به صورت كاملا داخلي طراحي و ساخته شده و امروز با نام‌گذاري اين مجتمع به نام شهيد بزرگوار مهندس داريوش رضايي‌نژاد و توسط رياست محترم جمهوري اسلامي ايران جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد رسما افتتاح مي‌گردد.

2- كاربرد پرتوها در زندگي: كاربرد پرتوها در زندگي خصوصا پزشكي، كشاورزي، صنعت اگر در مقام اول بهره‌مندي از صنعت استراتژيك هسته‌يي نباشد، بدون شك همپاي توليد برق و انرژي، جزء مهم‌ترين عناصر قابل بهره‌برداري خواهد بود. در اين عرصه، طراحي و تجهيز و ساخت شتاب‌دهنده‌ها جزء مهم‌ترين و پيچيده‌ترين اجزا و مسائل مي‌باشد كه به فضل الهي اين گره نيز بدست جوانان دانشمند و متفكر ايران اسلامي گشوده شده و اولين شتاب‌دهنده صنعتي كشور به همراه 5 راديوداروي درماني:

1- (153Sm-EDTMP(kit اتمام فاز باليني- ورود به ليست دارويي كشور

2- 185Re-Sulfocolloid در حال انجام فاز باليني- ورود به ليست دارويي كشور

3- 99mTc-Ciprofluxcin اتمام فاز باليني- ورود به ليست دارويي كشور

4- 90Y-Colloid در حال انجام فاز باليني- ورود به ليست دارويي كشور

5- 177Lu-EDTMP اتمام فاز باليني- ورود به ليست دارويي كشور

با همكاري معاونت محترم علمي و فناوري رياست جمهوري كار طراحي و توليد آنها به پايان رسيده كه امروز بدست رياست محترم جمهوري اسلامي ايران رسما راه‌اندازي و رونمايي خواهند شد.

ملت مقاوم، صبور و انقلاب ايران اسلامي، آزادگان جهان، حضّار محترم، رييس جمهور محترم.

امروز اينجانب به نمايندگي از متخصصان غيور، فكور و دانشمند ايران اسلامي، ضمن تجديد ميثاق با شهداي گرانقدر عرصه‌ هسته‌يي كه پيشگامان و الگوي ما در تمامي ابعاد فعاليت‌هاي‌مان بوده و مي‌باشند و با تجديد بيعت با آرمان‌هاي بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران رهبري مقتدر و عزيز انقلاب اسلامي، دست دوستي و همكاري بسوي ملت‌هاي آزاده و ترقي خواه دراز كرده و اعلام مي‌نماييم:

ما توانستيم با اتكال به خدا و بر پايه ايستادگي، شهامت و صبر ملت، ايران اسلامي را در زمره معدود كشورهاي داراي دانش و فناوري هسته‌يي در تمامي ابعاد صلح‌جويانه و انسان‌دوستانه آن قرار دهيم و اين آمادگي را اعلام مي‌نماييم كه با فراخ دستي و بدون چشم‌داشت استعمارگريانه، اين دستاوردها را در چارچوب معاهدات و مقررات بين‌المللي موضوعه به همه جهانيان ارائه نماييم.

بار ديگر 20 فروردين روز ملي فناوري هسته‌يي را گرامي داشته و از حضور گرم و صميمانه همه شما سپاسگزاري مي‌نمايم.