مهدي فتح اله در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با بيان اينكه تنظيم بازار را مي‌توان به روش‌هاي مختلف تقويت كرد، گفت:‌ در بخش توليد مي‌توان از همان ابتدا و با اطلاع‌رساني تدريجي به توليدكنندگان محصولات كشاورزي نسبت به ميزان سطح زيركشت؛ به سيكل مازاد و كمبود درمحصولاتي مانند پياز وسيب‌زميني و… تاحدود زيادي‌ خاتمه ‌داد.
وي افزود:‌ محصولات كشاورزي به دلايل مختلفي نظير دوره‌اي بودن توليد و عدم تطابق آن با ميزان مصرف و تقاضا، فسادپذيري و كمبود تسهيلات ذخيره‌سازي، حساسيت به شرايط آب و هوايي، كمبود آمار و اطلاعات به روز درخصوص توليد و قيمت و مقاومت درخصوص آزادسازي واردات اين محصولات، اغلب با مشكل تنظيم بازار مواجه هستند.
رييس موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني با اشاره به اينكه نوسان قيمت در بازار اين محصولات در سطح جهان نيز به مراتب شديدتر از محصولات صنعتي است، ادامه داد: اما آنچه اين مسئله را در كشورمان حساس تر ساخته اين است كه مي‌خواهيم با وجود برخي مشكلات توليد محصولات كشاورزي؛ هم از توليدكنندگان داخلي حمايت كنيم و هم به مصرف‌كننده اطمينان دهيم كه اين محصولات به طور مستقيم با قيمت مناسب عرضه‌خواهد شد.
رييس موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني با اشاره به اينكه مقوله تنظيم بازار بر پايه توجه همزمان به حقوق توليدكننده و مصرف‌كننده استوار است،‌ گفت:‌ از يك طرف وزارت جهاد كشاورزي عمدتاً به منافع توليدكنندگان مي‌انديشد و از طرف ديگر وزارت بازرگاني وظيفه حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان، تنظيم بازار،‌ توسعه فضاي رقابتي و گسترش مبادلات تجاري را به عهده دارد، لذا همدلي و همراهي اين دو وزارتخانه اجتناب ناپذير است.
فتح اله با اشاره به اينكه همكاري اين دو وزارتخانه براي تنظيم بازار در سالهاي اخير به طور روزافزوني افزايش يافته است،‌ افزود: فراهم آوردن تسهيلات بيشتر براي عرضه مستقيم محصولات توسط كشاورزان و تضعيف نقش و سهم واسطه‌ها، در تنظيم بازار و واقعي شدن قيمت‌ها نقش موثري دارد.
وي خاطرنشان كرد: در بخش مصرف، گذشته از بحث اصلاح الگوي مصرف، مي‌توان با فرآوري محصولات كشاورزي و تبديل آنها به محصولاتي نظير رب گوجه فرنگي، سيب‌زميني آماده طبخ و كنسرو‌هاي مختلف، سيكل‌هاي توليد و مصرف را بر يكديگر منطبق نمود و ميزان ناپايداري‌ها ضايعات اين محصولات را به شدت كاهش داد.
فتح اله تصريح كرد: در بحث تنظيم بازار، اطلاع‌رساني گسترده از ميزان عرضه و قيمت اين محصولات درمراكز عمده توليد مي‌تواند ضمن كوتاه كردن دست واسطه‌ها به تعادلي شدن قيمت‌ها و رقابتي شدن بازار كمك‌نمايد.
وي افزود:‌ دربحث تجارت خارجي و تنظيم بازار مي‌توان با محدوديت واردات در فصل برداشت محصول و تسهيل واردات در سياه بهار ميوه‌ها اهرم رقابت و فشار را بر روي واسطه‌ها و احتكاركننده‌ها واردكرد و با اطلاع‌رساني درخصوص سهم واردات در توليد و مصرف داخلي اين كالاها با هياهوي تبليغاتي آنها به مقابله برخواست.
رييس موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني با اشاره به نقش فرهنگ مصرف مردم در تنظيم بازار داخلي گفت:‌ ارتقاء فرهنگ تجارتي، اطلاع‌يابي و مقاومت مردم در قبال خريد محصولات كشاورزي به هر قيمت، مي‌تواند نقش قابل ملاحظه‌اي در تنظيم بازار داشته باشد.