مهدی فتح اله در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه تنظیم بازار را می‌توان به روش‌های مختلف تقویت کرد، گفت:‌ در بخش تولید می‌توان از همان ابتدا و با اطلاع‌رسانی تدریجی به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نسبت به میزان سطح زیرکشت؛ به سیکل مازاد و کمبود درمحصولاتی مانند پیاز وسیب‌زمینی و… تاحدود زیادی‌ خاتمه ‌داد.
وی افزود:‌ محصولات کشاورزی به دلایل مختلفی نظیر دوره‌ای بودن تولید و عدم تطابق آن با میزان مصرف و تقاضا، فسادپذیری و کمبود تسهیلات ذخیره‌سازی، حساسیت به شرایط آب و هوایی، کمبود آمار و اطلاعات به روز درخصوص تولید و قیمت و مقاومت درخصوص آزادسازی واردات این محصولات، اغلب با مشکل تنظیم بازار مواجه هستند.
رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با اشاره به اینکه نوسان قیمت در بازار این محصولات در سطح جهان نیز به مراتب شدیدتر از محصولات صنعتی است، ادامه داد: اما آنچه این مسئله را در کشورمان حساس تر ساخته این است که می‌خواهیم با وجود برخی مشکلات تولید محصولات کشاورزی؛ هم از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم و هم به مصرف‌کننده اطمینان دهیم که این محصولات به طور مستقیم با قیمت مناسب عرضه‌خواهد شد.
رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با اشاره به اینکه مقوله تنظیم بازار بر پایه توجه همزمان به حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده استوار است،‌ گفت:‌ از یک طرف وزارت جهاد کشاورزی عمدتاً به منافع تولیدکنندگان می‌اندیشد و از طرف دیگر وزارت بازرگانی وظیفه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، تنظیم بازار،‌ توسعه فضای رقابتی و گسترش مبادلات تجاری را به عهده دارد، لذا همدلی و همراهی این دو وزارتخانه اجتناب ناپذیر است.
فتح اله با اشاره به اینکه همکاری این دو وزارتخانه برای تنظیم بازار در سالهای اخیر به طور روزافزونی افزایش یافته است،‌ افزود: فراهم آوردن تسهیلات بیشتر برای عرضه مستقیم محصولات توسط کشاورزان و تضعیف نقش و سهم واسطه‌ها، در تنظیم بازار و واقعی شدن قیمت‌ها نقش موثری دارد.
وی خاطرنشان کرد: در بخش مصرف، گذشته از بحث اصلاح الگوی مصرف، می‌توان با فرآوری محصولات کشاورزی و تبدیل آنها به محصولاتی نظیر رب گوجه فرنگی، سیب‌زمینی آماده طبخ و کنسرو‌های مختلف، سیکل‌های تولید و مصرف را بر یکدیگر منطبق نمود و میزان ناپایداری‌ها ضایعات این محصولات را به شدت کاهش داد.
فتح اله تصریح کرد: در بحث تنظیم بازار، اطلاع‌رسانی گسترده از میزان عرضه و قیمت این محصولات درمراکز عمده تولید می‌تواند ضمن کوتاه کردن دست واسطه‌ها به تعادلی شدن قیمت‌ها و رقابتی شدن بازار کمک‌نماید.
وی افزود:‌ دربحث تجارت خارجی و تنظیم بازار می‌توان با محدودیت واردات در فصل برداشت محصول و تسهیل واردات در سیاه بهار میوه‌ها اهرم رقابت و فشار را بر روی واسطه‌ها و احتکارکننده‌ها واردکرد و با اطلاع‌رسانی درخصوص سهم واردات در تولید و مصرف داخلی این کالاها با هیاهوی تبلیغاتی آنها به مقابله برخواست.
رییس موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با اشاره به نقش فرهنگ مصرف مردم در تنظیم بازار داخلی گفت:‌ ارتقاء فرهنگ تجارتی، اطلاع‌یابی و مقاومت مردم در قبال خرید محصولات کشاورزی به هر قیمت، می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در تنظیم بازار داشته باشد.